Udviklingsprojekt opgave 1
Hej med jer.
Her er vores opgave 1 i udviklingsprojektet:
1. Undring / problemstilling:
Undring:
Vi undre os over at børnehaven Rosengården ikke bruger og udforsker naturen i nærmiljøet.
Vi undre os over at de generelt ikke kommer ud af huset og oplever naturen omkring dem.
Didaktiske og pædagogiske metoder:
Vi vil gøre brug af Krible krables forskelligheds hæfte fra naturvejledning danmark, da vi på den måde sammen med børnene kan undersøge de dyr vi finder i skoven ved hjælp af forskellighedsdugen, samt udvælge 2 dyr vi dykker ekstra ned i, og laver forskellige lege og aktiviteter omhandlende dyret.
Vi vil også bruge Natur dannelsens 5 elementer, fordi vi i processen gerne vil bruge de forskellige typer relationer/elementer til naturen.
- Det materielle element handler om menneske og økosystemet fx. afhængighed af vand og fødevare og påvirkning af miljøet. Denne del dykker vi dog ikke ind i, i vores udviklingsprojekt.
- Det erfaringsbaseret element er den kropslige og fysiske interaktion med naturen, bruger vi når går i ujævnt terræn, løber op og ned af bakker og skråninger.
- Det kognitive element er viden og holdninger, fx. forståelse af naturfænomener, og kendskab til arter. Dette element bruger vi når vi undersøger de forskellige dyr vi finder i skoven og leger og laver aktiviteter ud fra krible krable hæftet.
- Det følelsesmæssige element er det emotionelle reaktioner og tilknytning fx. empati for levende væsner og tilknytning til steder. I vores håndtering og undersøgelse af dyrene, bliver børnene fortrolige med dyrene og ville på sigt kunne mestre det på egen hånd og vide hvordan man behandler dyr. Børnene bliver fortrolige med at kunne være i skoven, og opnår genkendelighed da vi er det samme sted hver gang.
- Det filosofiske element handler om natursyn og etik, vores hensigt er at børnene lærer at udvise empati og hensyntagen i naturen og over for dyr, altså det biocentristiske natursyn.
2. Viden:
Vi vil gerne blive klogere på, hvorfor de ikke kommer så meget ud fra institutionen, på baggrund af undersøgelser der viser at kun 29% af nutidens børn kommer ud i naturen dagligt.
Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening siger:
“Hvis vi skal løse kriserne for klimaet og biodiversiteten, skal vi starte med børnene. Børn skal vide mere om naturen, dens ressourcer og kredsløb. For børn, der kender og elsker naturen, er også bedre til at passe på den.” hvilken fortæller hvor vigtigt det er at vi giver børn de her naturoplevelser.
https://www.dn.dk/born/viden-om-born-og-naturen/
Ejby-Ernst har været en del af projektet “kom med ud”, under center for børn og natur. De fandt ud af at det er vigtigt at både forældre og pædagoger bruger meget tid i naturen, da det gør børnenes sundhed, trivsel og motorik stærkere. Forskningen viste også at deres tilknytning og relation til naturen påvirkes kraftigt og kan præge dem resten af livet. Ejby-Ernst siger også at svensk og norsk forskning viser at børn der ofte opholder sig i naturen har lettere ved at fordybe sig og bliver ikke så lige let præget af opmærksomhedsforstyrrelser og de viser større interesse for naturen. I nedenstående boks ses hvilken positiv effekt naturen har på børn når de ofte opholder sig i naturen .
https://nordeafonden.dk/nyheder/ny-forskning-sundere-og-staerkere-boern-i-naturen
I denne tekstbox understøttes vores undren yderligere.
https://friluftsraadet.dk/vi-arbejder/friluftsliv-boern-unge/boern-gror-natur-boernenes-naturkanon
3. Vidensindsamling:
Vi har som indledning givet pædagogerne på stuen nogle spørgsmål omkring deres syn på natur, derudover vil vi undervejs snakke med børnene og observere dem i naturen, se hvad de selv bruger naturen til ved siden af vores aktiviteter med dyr. Dette vil give os et indblik i børnenes naturfaglige dannelse.
Som dokumentationsmateriale tager vi billeder og video undervejs som vi kan analysere på efterfølgende.
Litteraturliste:
https://www.dn.dk/born/viden-om-born-og-naturen/
https://nordeafonden.dk/nyheder/ny-forskning-sundere-og-staerkere-boern-i-naturen
https://friluftsraadet.dk/vi-arbejder/friluftsliv-boern-unge/boern-gror-natur-boernenes-naturkanon
Undring:
Vi undre os over at børnehaven Rosengården ikke bruger og udforsker naturen i nærmiljøet.
Vi undre os over at de generelt ikke kommer ud af huset og oplever naturen omkring dem.
Didaktiske og pædagogiske metoder:
Vi vil gøre brug af Krible krables forskelligheds hæfte fra naturvejledning danmark, da vi på den måde sammen med børnene kan undersøge de dyr vi finder i skoven ved hjælp af forskellighedsdugen, samt udvælge 2 dyr vi dykker ekstra ned i, og laver forskellige lege og aktiviteter omhandlende dyret.
Vi vil også bruge Natur dannelsens 5 elementer, fordi vi i processen gerne vil bruge de forskellige typer relationer/elementer til naturen.
- Det materielle element handler om menneske og økosystemet fx. afhængighed af vand og fødevare og påvirkning af miljøet. Denne del dykker vi dog ikke ind i, i vores udviklingsprojekt.
- Det erfaringsbaseret element er den kropslige og fysiske interaktion med naturen, bruger vi når går i ujævnt terræn, løber op og ned af bakker og skråninger.
- Det kognitive element er viden og holdninger, fx. forståelse af naturfænomener, og kendskab til arter. Dette element bruger vi når vi undersøger de forskellige dyr vi finder i skoven og leger og laver aktiviteter ud fra krible krable hæftet.
- Det følelsesmæssige element er det emotionelle reaktioner og tilknytning fx. empati for levende væsner og tilknytning til steder. I vores håndtering og undersøgelse af dyrene, bliver børnene fortrolige med dyrene og ville på sigt kunne mestre det på egen hånd og vide hvordan man behandler dyr. Børnene bliver fortrolige med at kunne være i skoven, og opnår genkendelighed da vi er det samme sted hver gang.
- Det filosofiske element handler om natursyn og etik, vores hensigt er at børnene lærer at udvise empati og hensyntagen i naturen og over for dyr, altså det biocentristiske natursyn.
2. Viden:
Vi vil gerne blive klogere på, hvorfor de ikke kommer så meget ud fra institutionen, på baggrund af undersøgelser der viser at kun 29% af nutidens børn kommer ud i naturen dagligt.
Maria Reumert Gjerding, præsident i Danmarks Naturfredningsforening siger:
“Hvis vi skal løse kriserne for klimaet og biodiversiteten, skal vi starte med børnene. Børn skal vide mere om naturen, dens ressourcer og kredsløb. For børn, der kender og elsker naturen, er også bedre til at passe på den.” hvilken fortæller hvor vigtigt det er at vi giver børn de her naturoplevelser.
https://www.dn.dk/born/viden-om-born-og-naturen/
Ejby-Ernst har været en del af projektet “kom med ud”, under center for børn og natur. De fandt ud af at det er vigtigt at både forældre og pædagoger bruger meget tid i naturen, da det gør børnenes sundhed, trivsel og motorik stærkere. Forskningen viste også at deres tilknytning og relation til naturen påvirkes kraftigt og kan præge dem resten af livet. Ejby-Ernst siger også at svensk og norsk forskning viser at børn der ofte opholder sig i naturen har lettere ved at fordybe sig og bliver ikke så lige let præget af opmærksomhedsforstyrrelser og de viser større interesse for naturen. I nedenstående boks ses hvilken positiv effekt naturen har på børn når de ofte opholder sig i naturen .
https://nordeafonden.dk/nyheder/ny-forskning-sundere-og-staerkere-boern-i-naturen
I denne tekstbox understøttes vores undren yderligere.
https://friluftsraadet.dk/vi-arbejder/friluftsliv-boern-unge/boern-gror-natur-boernenes-naturkanon
3. Vidensindsamling:
Vi har som indledning givet pædagogerne på stuen nogle spørgsmål omkring deres syn på natur, derudover vil vi undervejs snakke med børnene og observere dem i naturen, se hvad de selv bruger naturen til ved siden af vores aktiviteter med dyr. Dette vil give os et indblik i børnenes naturfaglige dannelse.
Som dokumentationsmateriale tager vi billeder og video undervejs som vi kan analysere på efterfølgende.
Litteraturliste:
https://www.dn.dk/born/viden-om-born-og-naturen/
https://nordeafonden.dk/nyheder/ny-forskning-sundere-og-staerkere-boern-i-naturen
https://friluftsraadet.dk/vi-arbejder/friluftsliv-boern-unge/boern-gror-natur-boernenes-naturkanon
De bedste Hilsner
MANN4.
Tak for opgaven - vi ses til vejledning i morgen :-)
SvarSlet