Vadehavstur

Hej med jer

Vi har i onsdags været en tur til Rømø sammen med Ib og de andre studiegrupper, hvor vi skulle mødes ved Muslingevej, så vi samlet kunne gå ned til havet, for at finde østers. Vi fandt rigtig mange andre dyr end kun østers, men vi fandt dog stadig nogle levende øster og mange skaller, østersskallerne har vi fint samlet og taget med hjem.

                         

Efter en times tid med at lede og grave efter østers, skulle vi videre. Her tog vi en tur hen til Lakolk, hvor vi fik en rask gåtur hen ad stranden og vi blev da også blæst igennem af den kraftige pålandsvind, og når den vind er der, så er der altid bølger ind mod kysten.

Vi blev på Lakolk indtil ved en halv to tiden, herefter begav vi os på endnu en køretur, afsted mod Vadehavscentret ved Vester Vedsted, hvor vi skulle have en rundvisning ved en to tiden, af Claus, som er lederen og naturvejleder. Vadehavscentret får hvert år besøg af mange danske skoler, hvor de tager dem med en tur ud til Vadehavet for at opleve den danske natur. Vadehavet er i dag Danmarks største nationalpark og del af UNESCO Verdensarv. Claus gav en fin rundvisning, vi havde dog den fornemmelse at det var præget meget af hans mening, hvilket kan være okay, men at han nok også burde fokusere mere på de ting han står for og lade lærerne snakke med elever om hvordan de kommer klædt, hvilken slags mad han har med osv.
 

Claus fortalte at når de får besøg af institutioner, så tager de på ture ud til Vadehavet, dette kan vi jo fortolke som et pædagogisk forløb, da det giver børn og unge mulighed for at opleve naturen med deres egen krop og sanser. Det er her hvor uderummet giver dem en udviklende og lærerige udfordringer, hvilket passer ind til kompetencemålet med at der skal være “fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser og naturforståelse med uderummet som læringsmiljø” (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 27). Der bliver også beskrevet i kompetencemålet at det pædagogiske forløb skal tage udgangspunkt i naturvidenskabelige kompetencer, nede på Vadehavscentret når naturvejledere har været ude ved fx Vadehavet med børn- og eller unge, så tager de gerne fx skaller med hjem og sætter sig i deres “undervisningslokale”, hvor der bliver sat begreber på fundet og snakket naturvidenskabeligt om det, ved hjælp af rigtige begreber. Men bare det at Vadehavscentret har et fokus på at undervise børn, unge og voksne om naturen, miljøet og bæredygtighed, gør at de formidler viden fra forskere og eksperter inde for natur området, gennem et forløb som de har tilrettelagt, gennemført og evalueret, med en meget pædagogisk tilgang (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, s. 28-29).

  

Danmark er en del af FN og de har 17 konkrete verdensmål og 169 delmål om bæredygtig udvikling. Og vi fik også at vide at Vadehavscentret går meget ind for miljøet og bæredygtighed, Claus fortalte at bare deres cafe er meget bæredygtig, i form af den mad de sælger, de er 95% økologisk. FN’s verdensmål 13 er Klimaindsats, hvilket Vadehavscentret arbejder ud fra, de gør deres del ved at klimatilpasse sig og arbejder også med sårbare områder, både på land, vand og kyster. Claus fortalte også at, at arbejde og leve mere klimavenligt, skal ikke ske ude i fremtiden, det er et mål som kræver øjeblikkeligt kollektiv handling (verdensmaalene, 2021).


De bedste hilsner
Mann 4


Litteraturliste
Verdensmaalene (2021). MÅL 13: KLIMAINDSATS - HANDLE HURTIGT FOR AT BEKÆMPE KLIMAFORANDRINGER OG DERES KONSEKVENSER.
Hentet 27. august 2021 på: https://www.verdensmaalene.dk/maal/13

Ejbye-Ernst, N., & Stokholm, D. (2015). Natur og udeliv – Uderummet i pædagogisk praksis (1. udg.). Hans Reitzels Forlag.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt opgave 1

Kanotur i Haderslevdam

Gram lergrav